Šta znači biti nebinarna osoba?
Biti nebinarna osoba znači postojati izvan društvenih granica i očekivanja. Znači gledati svijet oko sebe i negirati njegova restriktivna pravila.
Angela Davis je rekla: “Moraš se ponašati kao da je moguće radikalno promijeniti svijet. I moraš to stalno raditi.” Biti nebinarna osoba dozvoljava mi da se ponašam kao da je moguće postojati u svijetu koji nije prelomljen na dva dijela. Kao da je moj nebinarni identitet zlatno ljepilo koji popunjava pukotinu koja se proteže sredinom binarnih rodnih kategorija, kao u japanskoj umjetnosti kintsugi - prihvatanje da su evolucija i promjena sastavni dio ljudskog života. I dozvoljava mi da to radim stalno.
Biti nebinarna osoba otvara svijet mogućnosti – moguće načine na koje razumijemo i izražavamo sebe, načine na koje komuniciramo s onima oko nas. Iako materijalne stvarnosti s kojima smo svakodnevno prisiljeni i prisiljene da se suočavamo postavljaju nepotrebne prepreke na našem putu ka samoispunjenju, ja se danas radije fokusiram na ljepotu ovog postojanja.
Volim sanjati svijet u kojem rod nije okrenut protiv mene, gdje se ne koristi kao oružje za moje tlačenje, već se slavi kao aspekt mog višestranog bića. Svijet u kojem rod nije posao, već slavlje; gdje status quo nije onaj u kojem se moramo svakodnevno boriti jednostavno da bismo bili uključeni, već onaj u kojem je različitost ljudskog postojanja utkana u tkivo društva.
Nebinarnost i moć oznake “X”
Sredinom jula, Vrhovni sud Velike Britanije saslušao je izuzetno važan slučaj koji je pokrenula nebinarna osoba i aktivista Christie Elan-Cane, a koja je pozvala na to da se u pasošima dozvoli navođenje nebinarnosti kao "X", umjesto dosadašnje prakse upisivanja muškog ili ženskog spola. Korištenje oznake X u ličnim dokumentima nebinarnih osoba je već slučaj u mnogim zemljama svijeta.
Zašto baš “X”? Ova oznaka nosi više značenja u više kultura: liči na grčko slovo chi, drži mistično i duhovno značenje u kršćanstvu jer liči na krst. Također, predstavlja neku varijablu u algebra, kao i mjesto označeno na mapi gdje se nalazi blago. Za mene, predstavlja reprezentaciju – nešto što je ujedno i poznato ali i nepoznato – kao da je naš rod Schrodingerova mačka u kutiji binarnih rodova.
No, nije dostatno zadovoljiti se malim logističkim pobjedama. Iako sudski slučajevi i zakonsko priznanje donose određeni stepen prihvatanja koji olakšava nebinarnim osobama svakodnevnu navigaciju kroz život, moramo nastaviti tražiti i uklanjanje svih binarnih kategorija.
Neke nebinarne osobe u potpunosti odbacuju rodnu binarnost
Česta pogrešna pretpostavka ljudi je da su svi nebinarni identiteti negdje u sredini binarnih muških i ženskih identiteta. Ali to zapravo nije tako: za neke ljude njihov rodni identitet zauzima mnogo različitih prostora u velikom šarenom krugu oko linearnog binarnog postojanja, dok drugi potpuno odbacuju binarnost.
Moj nebinarni identitet dokazuje da je rod konstrukt, to je performans - kako je to zamislila Judith Butler. Omogućava mi da se igram sa spolom, da se smijem vlastitom fizičkom entitetu i zauzimam onoliko prostora koliko mi omogućava da se osjećam najugodnije.
Dok sam odgajana kao djevojčica, izgladnjivala sam se, sjekla, skupljala i sumnjala u sebe, sve u očajničkoj želji da se uklopim u kalup oblikovan po percepciji žene o društvu. Kroz odrastanje započelo je moje istraživanje o spolu, teorijski ali i u praksi – ono što se lično osjeća. Ženstvenost je imala efekat kao debeli pokrivač – u jednom trenutku mi pruža utjehu i ugodno mi je ogrnuti se njime, a već u narednom trenutku me guši i zarobljava.
Identifikovanje kao nebinarna osoba je bio momenat u mom životu koji mi je omogućio sreću i zacijeljivanje. Trans, nebinarna i interspolna zajednica koja trenutno postoji, koju smo skupa izgradili je moćna, otporna i nevjerovatna. Ne samo da konstantno izazivamo jedni druge da budemo najbolje i najautentičnije verzije sebe, već gledamo svijet oko sebe i postavljamo mu izazov. Da bude bolji.
Odbijajući da poštujemo restriktivna pravila društva, mi postojimo u društvu unutar sigurnog prostora koji smo kreirali sami sebi, bez ičije pomoći. Taj sigura prostor održavamo skupa, bez pitanja, bez oklijevanja i bez očekivanja.
Mogućnost da postojim u takvom sigurnom prostoru, bez da moram povisiti glas, iskriviti svoje tijelo ili se podvrgnuti neugodnostima – gdje mogu doći do daha bez da se moram opravdavati ljudima oko sebe – predstavlja zapravo ono blago na mapi koje je označeno sa X.
Autor/ica: Prishita Maheshwari-Aplin
Comments